Labels

Pages

Tuesday, February 8, 2011

Nevermind.

Cuti raya hari tu, kenduri merata2. Kalau boleh makan tengahari tu sampai 5 kali pun, mak ngan daddy aku sanggup. Pagi tu, mak aku yang tak sihat tu pegi tolong orang kat kenduri. Aku rasa dah 4 kali kot dia kendurikan anak dia. Erk..pembetulan ayat, buat kenduri untuk anak dia. So, 4 kali jugak la mak aku pegi tolong jiran tu.  Pastu balik rumah, mula la muka merah padam sebab dah tak sihat tapi nak jugak pegi tolong. Sikit2 tu takpelah jugak. Pastu, aku tanya la mak aku.

"mak, kenapa mak berusaha sangat nak tolong diorang tu?"

mak aku pun reply, " sebab nanti time kenduri kat rumah kita plak...diorang pulak datang tolong"...

Dalam hati aku, ye lah tu. Datang tolong??Bukan ke mak aku sibuk suruh aku amik catering je. Diorang nak tolong pebende lagi??Haish..jahat betul hati ni. 5 jam aku berfikir sejenak. Dulu, kucing aku hilang pun jiran aku gak yang curik. Lepas tu, masa kenduri kecil2an along aku tu, memang la dia datang tolong. Tapi kejap je. Erm..dan aku berfikir lagi 2 jam sambil berjalan2 melihat keindahan sawah dikeliling rumah aku bersama Bobo. Biar lah, dah niat mak aku nak tolong kot. Yang penting ikhlas, tapi kalau boleh jangan sampai membawa kemudaratan sudah. Kalau aku dulu, memang tak kisah sebab bila ikhlas aku rasa tenang sangat biarpun orang tak balas balik. It's ok. Tapi sekarang ni, tak taw la. Bukan tak nak tolong, kalau tak balas balik tu takpe, tapi kalau siap baling taik balik kat muka..what da hell la beb. Kena kutuk lagi ada. That's why la kot aku jadi kejam cam ni kot. Hai...Ya Allah...mohon lembutkan hati hamba Mu ini semula.

Pastu sambung balik bab kenduri, memandangkan aku balik bercuti, it doesn't mean aku kena lepak kat rumah je. So, terpaksa la ikut family aku. Nasi kenduri, pepaham ja la. Kalau baling kat tayar pun boleh pancit. Keras nak mampus. So, no wonder la kalau pegi 5 buah rumah pun, tetap tak kenyang. Kenyang dengan air je lah. Tu masalahnya kalau buat catering. Risau jugak aku, kalau kena turn aku nanti macam mana?? Time kenduri abang aku dulu, bole la masak sendiri. Yelah, sedara mara semua kuat2 belaka. Sekarang, jalan pun membongkok. Biasalah kalau catering, punya nak tahan lama ayam tu, diorang akan goreng dulu..Pastu baru letak dalam lauk. Simpati la aku tengok untuk orang2 tua yang tak da gigi tu. Lepas tu, aku tertanya mak aku,

"mak..perlu ke kita attend semua majlis kawin ni. Why not, abah pegi yang sana. Kita pegi yang sini"

Mak aku pun jawab, "Ala, kita kena la pegi jugak sebab nanti time kenduri kita..tak da orang nak datang."..

Aku pun tertanya sendiri, hah...bukan ke bagus cenggitu. Kebanyakan yang datang tu, sekadar nak bergosip. 'Ey, baju dia tak lawa..'...'ey, makanan tak sedap'..'ey, tu ke laki dia..tak sepadan langsung'..itu apa yang aku dengar la. Niat pada nisbah 6:10 kebanyakannya totally wrong. Kadang2 otak jahat aku ni terpikir. Kenapa kita perlu keluarkan duit yang banyak..bersusah2...semata2 untuk puaskan hati orang yang hipokrit. Kadang2, aku tertanya2 kenapa family dia letak sampai 20k semata2 untuk kenduri? Dalam masa sehari, everything lesap camtu je. Bila lama berfikir, aku realize that...atas nama orang melayu, pangkat tu segala2nya. Sikap nak menunjuk, berlawan, ego,...dll. Mat saleh kat luar negara pun dah kaji otak manusia. Banyak2 otak yang tak bole pakai kat dunia ni adalah otak orang melayu. Sebab dari kajian yang diorang dah buat, hanya 10 % dari keseluruhan otak yang digunakan. Yang lelain, simpan cenggitu jew. Erk..Dasyat nye..Aku pun kiranya tergolonglah kan. So, fikir2 balik it's time for us untuk buktikan pada dunia pasal otak kita ni. Buang sikap busuk ati. Berubah bukan untuk orang lain, untuk diri kita jugak. Orang lain senang, kita pun senang. Tapi kalau sorang je berubah, memang malang la hidup dia bila orang yang tak pernah berubah tu tindas orang2 yang nak berubah ni. So, saranan aku...berubah lah pada keadaan masa. Kalau ada samseng tiba2 nak merogol, kalau zaman dulu bole la nak tunjuk baik sebab nak si samseng tu insaf dengan kebaikan yang kita bagi. Tapi zaman sekarang, kalau buat baik cam tu..nasihat si samseng tu...silap hari bulan, bukan takat kena rogol, siap kena bunuh lagi. Pastu humban dalam tangki najis. Tak ke naya ja. So, terpaksa la jadi jahat sepak terajang...baru lepas..

Diakhir watikah ni baru aku perasan, dari part kenduri, masuk cerita otak manusia..pastu tetiba plak pasal kebaikan orang. Haha. Ala..semua ni related la. Pandai2 la korang nilai sendiri. Cuma aku nak tekankan kat sini, kebaikan itu perlu kita tapis..tak semua orang boleh terima. Memang yang menilai tu Tuhan. Tapi Tuhan kita pun tak suruh kita jadi bodohkan. Buat apa ada otak kalau tak pakai. So, ambil lah masa untuk muhasabah diri kita yang semakin nak terjerumus dalam dunia yang semakin menuju ke zaman jahiliah ni.

No comments:

Post a Comment