Labels

Pages

Saturday, January 29, 2011

HPV vaccination


Kelmarin petang aku dah amik suntikan HPV..berharga RM55 untuk satu suntikan. Tapi aku buat under pakej nurse la. Housemate aku kan nurse. Nasib baik. Kalau amik pegi amik kat klinik2. Satu suntikan tu berharga RM400 ringgit. Pergh.. Dah la vaccination ni perlukan 3 suntikan. So, kelmarin adalh 28/1/2011 (suntikan pertama)..28/2/2011 (suntikan kedua)..Last suntikan 28/7/2011..

Dulu masa sekolah, takder la sakit sampai macam ni. Tak tau plak kenapa suntikan kali ni sakit. Pastu aku pun tanya la, dia cakap sebab liquid tu pekat. Sebab tu sakit sket..Erk...alamak...masa suntik tu, mmg tak sakit..masa ubat masuk tu..mak aih...Ketunggg!!!!berdengung kepala aku rasa. Pastu rasa lenguh macam lepas buat pumping plak rasa. Dan sekarang ni, aku tengah demam..Memang la kan sebab dah kena cucuk virus, pepandaila antibodi aku buat kerja part dia plak.

Sebenarnya, duit bukan masalah...korang fikir sendiri lah..sebab penyakit ni ada dimana2. Kanser servik ni,bukan tunggu korang kahwin dulu ke hapa. Dari apa yang aku baca, tandas awam yang kita selalu guna tu pun penyebab risiko kepada kanser ni. Tambah2 lagi kalau tandas duduk. Aku memang suka pakai tandas duduk.tak sakit pingggan. Kalau tandas cangkung, erk...buatnyer sembelit..mampusss...Untuk pengetahuan sejagat, kalau tak dicegah kanser servik ni boleh menular jadi kanser pangkal rahim pulak.

So, buat la sesuatu untuk masa depan anda. Kalau boleh tu, nak mati biar lah dalam keadaan yang elok. Kalau kanser2 kat bahagian peranakkan ni, bukan buleh aku...dengar aje pun dah ngilu. Lepas aje settle cucuk tu nanti...ermmm..nak buat kuak lentang dalam mangkuk tandas tu pun boleh..so, take it before u regret it...


5 comments:

  1. Jap2..suntikan ni untuk ape?
    kanser ke?

    ReplyDelete
  2. rm400???? mahal gila. tlg adjust utk aku jugakkk. bleh ka? kalau bleh dpt 55, bulan 5 ni aku pi.. kalau rm400 sekali inject, sampai tua pun pikiaq xabes lagi kot. tsk~ (T_T)

    ReplyDelete
  3. ha la..kanser servik..kanser servik ni, kanser kedua paling bhaya after kanser payudara...bhaya taw..

    ReplyDelete
  4. she: haha..tu la..nti2..aku try tanya membe aku ni...

    ReplyDelete
  5. klu nk free, pi skolah menengah..pastu ngaku kata umoq baru 13...dpt free wooo..

    ReplyDelete