Labels

Pages

Wednesday, March 16, 2011

Judge a book by it's cover.

I wonder why dalam dunia ni penuh dengan hasad dengki. Kalau benda yang positif, it won't be an issued. Selalunya benda ngarut camni berlaku kat tempat kerja la. Masing2 nak tunjuk kuasa maka hilang hak asasi manusia bila kebanyakannya pejam sebelah mata bila nampak member buat salah. Tapi salah orang lain??Tapi normal la kan bila kebaikan orang kita tak nampak. Even kau buat kebaikan tu 3/4 dari keburukan yang 1/4 je. Still orang tetap nampak keburukan kau yang 1/4 tu. Kalau kau kerja 23 jam and kau rehat sejam. Orang akan nampak sejam kau berehat tu. Benda camni, mana2 tempat kerja pun ada. Yang membezakan kedaifan hak asasi manusia kat tempat kerja tu adalah berapa percentage yang buat perangai macam tu. Malangnya, tempat kerja aku ni ada 95% yang macam tu. Soooooo....critical. 

Biarlah kat sini aku bongkarkan segala rahsia yang ada. There's no need to be afraid. This is my blog, my area, and i can do what ever i want. Selama ni, aku diam je. Orang ni kutuk orang tu. Orang tu kutuk orang ni. Tapi bila bertembung, ma'aih...pijak kuman E.coli(spesis yang ada dalam najis korang) pun tak mati. Masa zaman orang tua yang berkuasa, krisis duit. Maza zaman orang muda yang berkuasa, bukan takat krisis duit....krisis segala bagai. Bila pikir2 balik, walaupun masa zaman veteren macam tak professional banyak salah guna duit..sekurang2nya...diorg pemurah and bole tolak ansur. Sebab diorang mula dari bawah and diorang tau apa rasanya jadik orang bawah. Orang bertaraf prof. and doc. pun bule cakap "Korang nak buat ape pun, buat la...as long as kerja siap it's ok...saya faham, kalau buat kerja time stress. Confirm kerja tu tak de kualiti". Tapi kalau orang yang dari awalnya terus2 pangkat tinggi or pegawai, even takde status doc or prof kat depan memerintah macam kuku besi. Ingat robot ke hapa. Kalau kau tak tau ape keje yang dia buat,  layak ke kau nak mempertikai apa keje yang dia buat time rehat? Sedangkan bos dia sendiri bagi kelulusan and tak kisah apa yang dia buat asalkan keje siap, kau pulak nak hangin tak puas hati bila orang bawah berehat. Kalau dia tengok movie skali pun, tapi tangan jalan and keje siap tepat pada waktunya kau nak pertikaikan apa lagi. Lagipun, that's not your bisnez right? Purak peranda kerja kau ke? Tak kan...Itu satu kes....

Ni ada lagi satu kes, bila orang keje tak de room..meja...yang spesifik. Time tak de keje nak buat, of cos la dia merayau. Bersembang. Sebab dia manusia biasa, takkan dia nak dok kerak congok camtu je. Kalau mesin, bole la shut down kejap pastu tepat pukul 5..kau on balik suis. They're human being beb. Kalau aku bos, aku tak kisah benda2 privasi yang diorang nak buat asalkan KERJA SIAP & KUALITI BAGUS...kalau silap key in data ke hapa baru la aku bagi amaran...AMARAN hokey...bukan terus judge cam tu..Kita bukan dok zaman Queen Elizabeth dulu2...kita bukan tengah handle kes kat mahkamah. Even mahkamah pun bagi warning and hak untuk defend diri sendiri. 

Pastu nak pertikai bab bukak fesbuk kat anak buah aku. Helloooo...kawan baik kau pun bukak fesbuk 27 jam. Apsal kau tak tegur. Apsal kau pejam mata je. Aku rasa, 99% pegawai yang ada bilik sendiri pun bukak fesbuk. Think before u say it. Kau dah sempurna sangat ke sampai tak pernah buat kesalahan? Kalau betul pun orang tu salah, bukan ke kita sepatutnya ada budi bahasa. Maaf memaafkan. Tegur elok2..bukan main hempas2 pintu tanda protes. Cam budak 5 tahun. What de standard u're. Betul lah kata orang, belajar tinggi2...bangang berlipat2. Aku bukan tak puas ati sangat pun kat orang yang macam ni. Masalahnya, bila sampai kacau hak privasi orang, tu dah melampau la. Pastu, ngumpat kat belakang. Aku pun dengar banyak pasal kau, tapi takder la sampai aku heboh2 kat orang..hasut orang ni..orang tu..supaya orang berpihak kat kau?erm..mintak simpang la Ya Tuhan...jangan jadikan aku salah seorang dari orang yang macam ni. Amin.

2 comments:

  1. spesis mcm ni kat mana-mana pun ada..
    Geram aku..

    Kita bako je..kita bako..bako..!!

    ReplyDelete
  2. betul2..masalahnya..slalunya org yg buat prangai cmni kaum pompuan...wat malu sbg kaum pompuan ja..huh...

    hg nk swuh aku bako org ka..hak..hak..hak

    ReplyDelete