Labels

Pages

Wednesday, September 22, 2010

FAKTA PENTING TENTANGKU

Aku seorang yang boleh dikatakan aktif la. Bukan aktif dari segi petah bercakap,nak ikutkan aku seorang yang pendiam. Aku aktif dari segi aktiviti la. Suka main tu..Main ni…Macam2 sukan aku suka. Semakin aku meningkat dewasa, aku tersedar tindakbalas aku terhadap persekitaran semakin merudum. 1st time aku jatuh pengsan masa aku berusia 10 tahun di sebuah bazar ramadhan waktu ayah ku tengah beratur beli murtabak. Pastu kejadian yang sama berulang lagi sebanyak dua kali ketika aku berusia 13 tahun di tapak perhimpunan sekolah di khalayak ramai. Perasaan malu tu, memang hebat bila satu sekolah kenal aku. Pengawas diwajibkan berbaris kat depan, kebetulan aku terpaksa beratur berdepan dengan barisan senior lelaki. Pernah aku pitam, mamat senior yang sambut. Tapi sememangnya aku tak tau siapa dia dan aku tak mahu tau. Semasa aku dalam keadaan tidak sedar, aku dibawa ke klinik, untuk menerima suntikan. Menurut doctor, suntikan tu kena melalui dubur. Selama 10 tahun aku tak jejak kaki kat klinik tu, bimbang kalau doctor tu masih ingat aku. Hari semakin berlalu. Aku semakin gusar dengan problem diri aku ni. Namun aku masih mahu bergiat aktif. Aku mewakili sekolah dalam pertandingan badminton. Pernah aku hampir jatuh pengsan untuk mendapatkan mata, telinga semakin berdengung. Mata semakin kabur. Team aku suruh berhenti, quit. No way. Aku teruskan juga, akhirnya aku berjaya dan diarahkan untuk mewakili negeri. Alhamdulillah. Sedang aku begitu komited dengan latihan dengan team aku yang baru, jantung ku mengalami masalah. Kekalahan demi kekalahan terpaksa aku terima. Namun couch tetap menggesaku untuk tidak berputus asa. Tapi melihat demi kebaikan team aku, aku terpaksa undur diri.

Ketika aku berusia 15 tahun, semua pelajar diwajibkan mengambil suntikan Rubella. Tapi, aku dikecualikan kerana tekanan darah yang rendah. Aku frust. Tidakkah aku senormal yang lain? Mengapa aku dikecualikan? Sejak itu, aku difahamkan tidak dibenarkan berada di tempat sesak berseorangan (pasar malam, bazaar, etc). Punca?? Tidak dikenalpasti. Ketika usiaku mncecah 18 tahun, aku pengsan ketika bersama keluargaku membeli belah di Padang Besar di sempadan Thailand. Shopping pada hari tu, tergendala di separuh jalan. Aku semakin membenci diri bila semua ini menyusahkan orang lain.

Tibanya masuk Matrik,aku tidak lah seaktif mana. Jadi masalah pengsan tu tak ada. Aku ingat, semua tu dah hilang. Tapi hancur hati bila aku masuk Universiti waktu 1st sem. Aku terpaksa buat total check untuk darah di UUM sintok kedah. RBH (red blood hemoglobin) hanya 8g/dL. Bentuk RBC aku tak normal (Red blood Cell), ala2 ring. Tengah kosong…Ibarat kurus cam tuan dia la. Aku pun pelik sebab bila aku masuk Universiti, berat badan aku turun mendadak. Sekarang baru aku taw. Aku mengidap “Anemia Iron Deficiency”.Aku terpaksa ulang2 makan Sangobion (ubat untuk tambah Iron). Check darah setiap 2 bulan. Keluar masuk UUM. Cucuk sana..Cucuk sini. Tapi Anemia tu boleh hilang bila aku update ubat. Tapi doctor mintak nak buat ujian khas untuk Thalasemia. Aku buat test tu kat Hospital Besar Kangar. 2 bulan lepas tu, guest what??? I’ve got it too…I hate it. Tambah lagi satu jenis ubat. Acid Folic (tambah darah). Masa aku kat UMT, aku memang tak da komitment pun nak makan semua tu. Rasa macam malas giler sebab, what for aku makan semua. Buat habis duit mak abah aku je beli ubat tu. Fade up tu tak taw nak kata la. Tetiba beliau hadir dalam hidup aku. Along…..Mohd Sahrizan Azrul bin Aziz. Lepas wujudnya beliau dalam hidup aku, everything has change. Aku agak up to date la ubat2 tu. Mula cipta matlamat nak hidup dengan dia. Jadi aku kena sentiasa sihat. Pernah setiap kali aku demam, walau pun demam kecik jew..aku sampai nak pitam. Aku paling benci bila saat2 nak pitam. Kelabu asap..and sejuk semacam je. Telinga berdengung…..Dia la susah payah amik aku bawak gi klinik dan aku terpaksa amik MC. Thanks to him. I love him very much so do my family for supporting me. 


Iron-Deficiency Anemia

What is iron-deficiency anemia?
The most common cause of anemia is iron deficiency. Iron is needed to form hemoglobin. Iron is mostly stored in the body in the hemoglobin. Tugas Iron kutip oksigen.  Yang mengidap dalam 20% wanita, 50% wanita hamil dan 3% lelaki.
Penyebab iron-deficiency anemia?
·                     diets low in iron
Iron is obtained from foods in our diet. However, only 1 mg of iron is absorbed for every 10 to 20 mg of iron ingested.
·                     blood loss
Loss of blood can cause a decrease of iron and result in iron-deficiency anemia. Kehilangan blood dalam darah, termasuk masalah pompuan..pepaham sendiri lah ye.

Symptoms
·                     pucat lesi cam mayat.
·                     Mudah hilang keseimbangan.
·                     stamina kurang.
·                     Denyutan jantung yang tinggi. Jantung aku terpaksa bekerja 2 kali ganda dari jantung orang normal.
·                     Body temperature rendah. Sejukkkk…Sebab Iron ni main peranan gak dalam suhu badan manusia.
·                     Terdedah kepada cancer. Adeh..harap jangan la..

Cara2 nak diagnose, 3 stage:
1.      Appearance (dah)
2.      Count iron dlm darah (dah)
3.      Lebih tepat check kat bone marrow (yang ni aku tak berani, family aku tak bagi..silap buat boleh lumpuh seumur idup)
Paras iron yang normal:
Lelaki : 13-18g/dL
Wanita:12-16g/dL
Mula2 dapat taw aku dapat 8g/dL, lepas bertahun dengan amalan yang aku dah ambil naik 10g/dL…status..masih rendah. Yang penting jangan turun lagi.
5 g/dL : pitam
4g/dL  : koma or strock (oksigen tak sampai ke otak)
2g/dL  : tunggu ajal
Treatment may include:
·                     iron supplements untuk beberapa bulan. Nak makan bende alah ni kena hati2 sebab kadang2 buat aku mual. Cara yang sesuai telan dengan air fresh oren untuk increase penyerapan dan have to make sure perut tengah kosong.
·                     Makan mkn daging, kerang, bayam..etc.

THALASEMIA

Paling aku frust sebab memang tak dak ubat. Genetik...Disebabkan aku just minor, so aku pembawa. Untuk makesure masa depan anak aku, beliau kena pastikan dia bukan pembawa juga..Kalau tidak..uhukk.uhuk..sob..sob...malas pikir lah...

Nak taw lebih lanjut, taip je kat tenet pasal thalasemia sebab thalasemia ni lebih detail. Melibatkan pakar genetik. Yang pastinya, thalasemia ialah penyakit kurang darah...dah la kurang darah..kurang oksigen plak tu..adeh...

Tolong doakan akuuuuu.....agar aku lebih tabah...

5 comments:

  1. Ya Allah..sakit semua berkaitan darah.
    Teruk jugak..takpa..tabah selalu yeerr..

    Nak tanya..anemia iron tu mmg buat kta sntiasa pucat ka??Ceq tak pernah blajor biologi ni..maklumlah,belajar tahap teknik ja..huhuhu

    ReplyDelete
  2. Time kasih ye Amira..
    Kalau melibatkan iron (hemoglobin) and kekurangan dia akan melibatkan pucat..tapi kalau normal, kita nampak lebih segar la.Merah2 skit...

    Dlm stdy xspecific kot, kena try survey sendri. Benda terpendam, kita xtaw tahap kesihatan kita. Kenal pasti simptom, then wat test..

    ReplyDelete
  3. uit3..ak npk ko hyperaktif je kt klas..tatau ada ini pnyakit..smoga cpt smbuh

    ReplyDelete
  4. weeet3...ako slalu gak npk mohd sharizan azrul tu time dok praktikal kt pjbat pndaftar umt...

    ReplyDelete
  5. tiera: sebab aku da sihat sket la..tu klu aku shat bebetul musti hyper2x aktif...kang susah plak korg nk layan aku..haha...hoh..ko wat pektikel kt pjbat pndftar wat pe???keje kt umt kew???

    ReplyDelete