Labels

Pages

Thursday, August 19, 2010

Mata Kita...

Kita sering kali terlupa, apa yang mewarnakan hidup kita. Setiap kali kita menggunakannya, confirm kita akan terlupa untuk memulihnya..membelainya. Lalu tatkala kita tidak menggunakannya, kita membiarkan dia berseorangan dalam gelap tanpa rasa bersalah. Esok datang lagi,kita pasti terus menggunakannya. Disaat ini, pasti korang tak sedar korang sedang dibantu oleh dia dalam membaca post ni. Dia sentiasa memahami kita. Tatakala kita bersedih, dia turut lebih bersedih. Tatkala kita gembira, dia turut bergembira. Gembira sehingga dapat disedari oleh orang lain betapa indahnya dia. Tatkala kita letih, dia menyenyakkan kita agar kita dapat berehat dengan tenang..Begitulah setiap kalinya. Apakah dia???

Aksesori terindah pada manusia.


Oleh itu, jom jenguk tips sket pasal penjagaan mata.

  1. Duduk dalam keadaan rileks. Gerakkan mata in a wide circular motion. Mula2 ikut lawan jam, pastu tukar ke ikut jam pulak. Next, move the eyes to the right and left. Seterusnya, up and down.
  2. Hold your forefinger in front of your face. Keep looking at it and move your finger further away from you. The loo past the finger as far as you can see and then back to your finger. Dengan perlahan, bring your finger back. Ulang dalam  3 atau 4 kali.
  3. Then, wherever you are out of doors, consciously look at the trees and plants. The green colour is soothing to the eyes. So, jagalah persekitaran alam semulajadi kita. Tanam pokok banyak2. Kalau kita fikir2 balik, no wonder nature has been so generous with green.
  4. Masa korang basuh mata kelopak mata korang tu, gunalah air yang sejuk. Warning: no hot water.
  5. Lastly, kita selalu guna bahan yang sedia ada untuk buang make up kat mata kan. Tapi sebenarnya, berapa gelen bahan kimia dalam tu digunakan pun kita tak taw. So, apa kata kita guna bahan organik. Senang je, 2 sudu teh almond oil dengan 1 sudu teh castor oil.
So, jaga mata korang elok2. It's so tiny. Sangat sensitif.Gud luck. 


No comments:

Post a Comment